Få den søvn, du har drømt om

Søvn

Få den søvn, du har drømt om

Søvn

Vores mål er at guide dig frem mod en komfortabel og sund søvn hver nat, så du ikke bare sover godt men også lever godt.

Der findes ingen genvej til en ægte god søvn. Men der er ting og råd, der kan hjælpe dig på vej. Vores bekymring er din komfort, og vi arbejder konstant på at designe vores senge, så de yder den bedste støtte til din krop og rygrad, så du kan begive din hen mod drømmenes verden med god samvittighed.

Den perfekte liggestilling

Søvn er en vigtig del af vores helbred og giver ikke bare mere overskud i dagligdagen; med en kvalitetsseng, der passer til netop din krop, kan nattesøvnen blive en oplevelse i sig selv.

Derfor anbefaler vi dig at finde en seng med den rigtige hårdhed for dig og et passende antal komfortzoner, der øger den støtte, madrassen giver din krop i løbet af natten, og lader din rygrad hvile uden for stor belastning. Det medvirker endvidere til, at du har nemmere ved at finde lige den der magiske liggestilling, der roligt luller dig i søvn, så du kan vågne op igen næste morgen frisk og veludhvilet.

Hos Norland tilbyder vi senge og madrasser med flere forskellige hårdheder og komfortzoner, netop så du har bedre mulighed for at finde den bedste seng til dine behov. Foretrækker du en forholdsvis hård madras eller en lidt blødere en? Hvad med komfortzoner og deres placering? Skal I sove mere end en i sengen, og hvor meget bevæger I jer i løbet af natten? Vågner du let af forstyrrelser i nattens løb?

Hvordan får du egentlig den sundeste søvn?

Søvnrutine

Der findes også mange eksterne faktorer, der har indflydelse på din nattesøvn. Det kan være alt fra stress i en travl hverdag, til bekymringer om fremtiden eller du simpelthen glæder dig virkelig meget til juleaften. Der er mange ting, der kan få os til at vende og dreje i løbet af natten og forhindre os i at falde i søvn. Det varierer meget fra person til person, og nogle gange også fra dag til dag.

En stabil søvnrutine kan være en af de bedste modgifte, hvis du har regelmæssige problemer med at falde i søvn. Og det er næsten ligegyldigt, hvordan din søvnrutine ser ud. Om du varmer dig en kop koffeinfri the, børster tænder og kigger op på stjernerne i nogle minutter før sengetid, eller om du tager nogle armbøjninger på gulvet, færdiggør opvasken og lægger vasketøj sammen, før du kryber ind under dynen, er ikke så afgørende.

Det vigtige er, at det får dig ned i gear, at du starter ca. en halv time før, du tænker at sove og at du gør det forholdsvis regelmæssigt. Målet er et mere afklaret hoved og et mere afslappet sind, så alting ikke kører helt ligeså stærkt indeni, før du lægger dig til at sove. Det er lidt en slags meditation før sovetid.

Søvnrutine

Der findes også mange eksterne faktorer, der har indflydelse på din nattesøvn. Det kan være alt fra stress i en travl hverdag, til bekymringer om fremtiden eller du simpelthen glæder dig virkelig meget til juleaften. Der er mange ting, der kan få os til at vende og dreje i løbet af natten og forhindre os i at falde i søvn. Det varierer meget fra person til person, og nogle gange også fra dag til dag.

En stabil søvnrutine kan være en af de bedste modgifte, hvis du har regelmæssige problemer med at falde i søvn. Og det er næsten ligegyldigt, hvordan din søvnrutine ser ud. Om du varmer dig en kop koffeinfri the, børster tænder og kigger op på stjernerne i nogle minutter før sengetid, eller om du tager nogle armbøjninger på gulvet, færdiggør opvasken og lægger vasketøj sammen, før du kryber ind under dynen, er ikke så afgørende.

Det vigtige er, at det får dig ned i gear, at du starter ca. en halv time før, du tænker at sove og at du gør det forholdsvis regelmæssigt. Målet er et mere afklaret hoved og et mere afslappet sind, så alting ikke kører helt ligeså stærkt indeni, før du lægger dig til at sove. Det er lidt en slags meditation før sovetid.

Hvordan sikrer du en god nattesøvn?

Der er nogle ting, der videnskabeligt bevist påvirker vores søvn — nogle siger sig selv, såsom at drikke en kop kaffe lige før sengetid, mens andre måske er lidt mere overraskende — men der er også en lang række ting, der virker for nogle og har den modsatte effekt på andre.

Hvis du har en regelmæssig søvnrutine men stadig har problemer ved at falde i søvn, hvad gør du så?

Du er ikke alene med det problem. Søvn er en finurlig størrelse, og som nævnt, så varierer vejen dertil meget fra menneske til menneske. Det har at gøre med, hvordan vi bedste slapper af, hvad vores foretrukne liggestillinger er, hvor vi har brug for mest støtte, om vi har den rigtige seng til vores behov, osv. Spørgsmålene, man kan stille, er mange. Derfor har vi samlet nogle af de mest hyppige råd til en bedre, sundere søvn.

  • Hvis du tager en lur i løbet af dagen, så begræns den helst til omkring en halv time.
  • Undgå opkvikkende ting såsom koffein og nikotin før sengetid. For meget alkohol for sent på aftenen kan også være et problem. Selvom det kan have en søvndyssende effekt, så forstyrrer det nemt kroppens søvncyklus længere ud på natten, når kroppen begynder at bearbejde alkoholen.
  • Dyrk regelmæssig motion. Så lidt som en 10 minutters gå- eller cykeltur kan gøre en stor forskel. Men for meget motion lige før sengetid kan også have den modsatte effekt.
  • Visse madprodukter kan også påvirke din søvn. Fedtet eller stærk mad og til dels også drikke med brus kan føre til fordøjelsesproblemer, der forstyrrer din nattesøvn.
  • Få nok naturligt dagslys i løbet af dagen. Ligesom et mørkt soveværelse hjælper til at falde i søvn, så hjælper en lys dagligdag til at minde din krop om sin dag/natterytmen. Det er især vigtigt, hvis du tilbringer meget tid indenfor eller i mørke lokaler.
  • Hvis din partner bevæger sig meget i nattens løb, så overvej en madras, der bedre isolerer rystelser og lignende.
  • Sørg for at dine omgivelser er i orden. Dit soveværelse må ikke være for varmt eller for koldt, og der må helst ikke være for skarpt lys fra lamper, TV eller smartphone. Overvej, om muligt, mørklægningsgardiner. Og sidst men ikke mindst, anskaf dig en kvalitetsseng med den rette hårdhed, komfortzoner og støtte til netop dig og din krop.

Sov godt — hver nat

Hvad enten du falder i søvn som et spædbarn, ligger og vender og drejer i flere timer eller ikke har skænket det mange tanker, så kommer en god nattesøvn sjældent af sig selv. Og en god seng med kvalitetsmaterialer og lækkert, komfortabelt design, der støtter din krop og rygrad optimalt lige de steder, du har brug for, er den bedste måde at opnå et sundt søvnmønster.

En nattesøvn der ligefrem er en oplevelse i sig selv, derimod, er noget helt andet. Der skal noget særligt til, og det er netop det, vi hos Norland sigter mod: at du sover fortrinligt, hver nat.

Det er det, der er målet, når vi fokuserer på ægte håndværk, nordisk design og naturlige, bæredygtige materialer, så du kan sove godt, få en sund nats søvn og vågne med god samvittighed.